Játékmentek (játékadatak) mentése:

“Ahány ház, annyi szokás” szokták mondani … és ez érvényes a játékiparban is, ugyanis minden játékfejlesztőnek megvan a saját, megszokot útvonala ahova kimenti a játék haladását (de sajnos (vagy szerencsére), ujabban már csak felhőben mentik)

Miért is jó tudni melyik játék hova menti az adatokat?

  • elsősorban ki tudjuk menteni a saját adattároloinkra és ha szükséges, akkor késöbb újra tudjuk használni (például újratelepítjük a játékot, vagy nagyobb tárolóra (HDD, SDD, ) térünk át);
  • csak 1 mentési lehetőség van (amely például időnként felüliródik) … ezt ki tudjuk menteni valahova majd ha nem sikerül a “terv” akkor egyszerűen visszamásoljuk a helyére (a legtöbb esetben ennyi elegendő) és megpróbálhatjuk újra;

Mint tudjuk, játékok mentési helyei függnek a játék típusától és a rendszerétől. Néhány játék mentési helyei a játék belsejében találhatók, míg mások a rendszer fájljai között találhatók. Például, a PC-s játékok mentési helyei általában a játék telepítési mappájában vagy a felhasználó profiljában vagy a “Dokumentumok” (My Documents) találhatók, míg a konzolos játékok mentési helyei a konzol belső tárterületén találhatóak. A játékok mentési helyeinek megtalálásához a játék dokumentációját vagy a játékot fejlesztő cég támogatási oldalát kell megnézni.

(Személy szerint a játékokat (de a rendszertől független programokat is), az operációs rendszertől eltérő tárolóra mentem, külön könyvtárba és minden platformnak vagy launchernek megfelelő almappájába, igy rendszerezve könnyebben megtalálom)

saját mappa strukturám, másnál persze eltérő lesz:

Állományok kiterjesztése

A fájlkiterjesztések segítenek a rendszernek és az embereknek meghatározni, hogy melyik fájl milyen típusú, és hogyan kell kezelni azt. Például, a .txt fájlkiterjesztés a szövegfájlokat jelzi, míg a .jpg fájlkiterjesztés a képfájlokat jelzi.

Néhány példa fájlkiterjesztésekre:

  • .txt : Szövegfájl
  • .jpg : Képfájl (JPEG formátum)
  • .mp3 : Hangfájl (MP3 formátum)
  • .doc : Word dokumentum
  • .pdf : Portable Document Format
  • .exe : Windows futtatható fájl
  • .zip : Tömörített fájl
  • .html : Weboldal (HTML formátum)

Ez csak egy kis minta a sok különböző fájlkiterjesztések közül, amelyek léteznek, és az újakat folyamatosan hozzáadják. Ezek köül egyik sem “JátékMentés” kiterjesztés.

A játékmentések fájlkiterjesztései függnek a játéktól és a rendszertől, de általában a következők közül valamelyiket használják:

  • .sav : A játékmentés fájlja, amely a játék állapotát, a játékos előrehaladását és egyéb adatokat tartalmaz.
  • .gsv : Game Save file, amely a játék állapotát és a játékos előrehaladását tartalmazza.
  • .fsv : File Save file, amely a játék állapotát, a játékos előrehaladását és egyéb adatokat tartalmaz.
  • .dat : Data file, amely a játék állapotát és a játékos előrehaladását tartalmazza.
  • .bin : Binary file, amely a játék állapotát és a játékos előrehaladását tartalmazza.

Egyes játékok saját, egyedi fájlkiterjesztéseket használhatnak, ezért fontos, ellenőrizbi a játék dokumentációját vagy a játékot fejlesztő cég támogatási oldalát a pontos mentési állomány kiterjesztések megtudásához.

A “Steam” adatai mentése:

FIGYELEM:

  • Számos játék, mely külső fejlesztésű telepítőt vagy letöltőt használ, nem fog működni a Steam Biztonsági Mentés funkciójával. Közötük sok a MMO, Soul Game stílusú vagy külső fejlesztésű (akár ingyenesen) játszható játék is. Csak olyan játékok kompatibilisek ezzel az eszközzel, amik teljesen a Steamen keresztül töltődnek le, települnek és frissülnek.

Nagyon Fontos:

  • a Valve által készített játékok biztonsági mentése nem fogja tartalmazni a játékmentéseket, (legyen ez egyedi vagy akár többjátékos) és a konfigurációs állmányokat sem;
  • ahoz hogy legyen teljes mentésünk a játékról (ide beleértve az egyedi tartalmakat), gondoskodnunk kell arról, hogy minden egyedi fájlból legyen másolat az alábbi útvonalon levő mappákból:
    • C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\<játéknév>\:
    • \cfg\ – Egyedi konfigurációk és konfiguráló parancsfájlok.
    • \downloads\ – Egyedi tartalom többjátékos játékokhoz.
    • \maps\ – Egyedi pályák, melyeket telepítettél, vagy többjátékos játék során kerültek letöltésre.
    • \materials\ – Egyedi textúrák és külsők.
    • \SAVE\ – Egyjátékos játékmentések.

Megjegyzés:

  • a “C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\<játéknév>\:”  ez a standard mappa (hogy rövidebb legyen, ezt szoktam én más lemezegységre  telepíteni, ez azért is jóbb mert rövidebb lesz a (maximális) elérési útvonal, és mivel más partición van igy megmarad rendszertelepítés után is (de mivel más lesz az UserID és GameID át kell helsezni))
  • steamen vásárolt játék esetében egy picit vadászni kell az útvonalat ahova telepítve van az aktuális (az én esetemben: w:\My-Games\_Steam\steamapps\common\_játék_neve_\) és onnan kiolvasni a játék azonosító számát  majd kikeresni a … Steam\userdata\[userID]\[gameID] ami a rejtett Local könyvtárban van;

Külső fejlesztésű játékoknál a játékmentések helye játékonként eltérő leszt, mivel ezek helyét a játék fejlesztője határozza meg. Ezeket az infókat ki lehet keresni a játék közösségi fórumjain (akár a Steamen is), hátha más felhasználó már tudja és már közzétette az információt, (ezeket a fájlokat egy az egybenvissza kell majd másolni a megfelelő mappákba, miután helyreállítottad a játékot a Steam biztonsági mentő funkciójával.

A történetnek nincs vége …

… folytatása következik!

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról akkor ne  feledd megnyomni  a “Feliratkozom” gombot

Bibliográfia:

  • (tapasztalat 🙂 )